Audi Fredericia

Audi Summit: Verdenspremierer understreger Audis Vorsprung

Ved det første Audi Summit tirsdag den 11. juli præsenterede premiummærket innovationer på vejen mod at blive det førende digitale bilfirma. 2.000 gæster fra hele verden kunne ved det eksklusive brand event i Barcelona opleve premieren på den nye Audi A8 og andre teknologiske milepæle fra mærket med de fire ringe. Audi viste nye koncepter til individuel mobilitet i den digitale tidsalder med emner som bæredygtig fremstilling, letvægtskonstruktion, connectivity, piloteret kørsel og digitale tjenester.

Audi A8
I løbet af en times produktpræsentation af cirka 70 biler var den nye Audi A8 stjernen. Audi flagskibet er nu i sin fjerde generation; A8’erens designsprog repræsenterer en ny designæra for Audi, og teknologien er banebrydende, hvilket eksempelvis gør Audi til verdens første premiumproducent med en fuldt elektrificeret modelserie. Mild hybrid teknologien med sit 48 volts elektriske system gør coasting muligt med motoren slukket og drivlinjen frakoblet, en udvidet start-stop-tilstand og et højt niveau af bremse-energi-rekuperation. Og Audi A8 er verdens første serieproducerede bil udviklet til højautomatiseret kørsel (Level 3). Ved køtrafik på motorvejen kan den overtage kontrollen med hastigheder på op til 60 km i timen, mens føreren kan koncentrere sig om noget andet uden at røre rat eller pedaler.

Audi AI
På Audi Summit præsenterede virksomheden også sin Audi AI-teknologi. Audi AI-varemærket står for begreber som autonomi, intelligens og innovation. Audi AI vil gøre brugernes liv lettere og deres transport mere sikker blandt andet ved hjælp af kunstig intelligens. Fremtidens Audi vil løbende lære og udvikle sine evner, mens teknologien tilpasser sig brugernes individuelle behov. Audi AI vil også foreslå tjenester og booke dem hvis det ønskes af passagererne, som en concierge. "Vorsprung er vores løfte. Audi AI støtter chaufføren, tænker med og for ham og øger hans uafhængighed," understreger Rupert Stadler, øverste chef for AUDI AG, i sin keynote. "I en selvkørende bil vil premium være, hvordan jeg kan bruge min tid bedst og mest effektivt. Med vores produkter sikrer vi, at dette er muligt, uanset om jeg vil slappe af eller være produktiv, eller om jeg vil bruge værdifuld tid sammen med min familie eller venner."

Digitalisering
Anvendelsen af kunstig intelligens åbner en ny dimension af performance for både produktet og hele værdikæden. Som en digital bilvirksomhed digitaliserer Audi alle processer hos virksomheden: Fra produktudvikling med virtual reality til fabrikken med intelligente robotter og til salg med den nyeste digitale teknologi. En verden af mærkeoplevelser på messecentret i den spanske storby demonstrerer denne ambition med udstillinger, workshops og foredrag. I atmosfæren i en pulserende storby præsenterer Audi mulighederne med den smarte fabrik. Her er de produktionsstadier, der engang blev adskilt til samlebåndet, digitalt forbundet og synkroniseret af Audis nye produktionsproces. For eksempel vil førerløse transportsystemer gøre det muligt for biler i produktionen at flytte uafhængigt til de ledige stationer i et modulopbygget system, hvorved menneskerne og ikke maskinerne vil sætte tempoet i den digitale produktionsproces.

Bæredygtighed
I et samfund, hvor bæredygtighed bliver stadig vigtigere, påtager Audi sig ansvaret for eksempel gennem grønne innovationer til beskyttelse af klima og miljø. Et eksempel på en sådan banebrydende teknologi er CO2-capturing, en proces til at fjerne kuldioxid fra luften. Denne CO2 bruges til at producere innovative brændstoffer såsom syntetiske Audi e-gas - eller endda kulsyreholdige drikkevarer.

Samtidig demonstrerer mærket, at elektriske drivlinje systemer er afgørende for fremtidige biler hos Audi. I 2020 vil modelprogrammet omfatte tre veldesignede og effektive elbiler. Under mottoet "Rene biler fra rene fabrikker" planlægger Audi allerede i 2018 den CO2-neutrale produktion af Audi e-tron i Bruxelles.

"For os i Audi går Vorsprung langt ud over bilen," siger Dietmar Voggenreiter, bestyrelsesmedlem for salg og marketing hos AUDI AG. "Vi ønsker at gøre vores kunders liv lettere med alt, hvad vi gør. Vi giver dem tid, forbinder dem med deres omgivelser og tilbyder dem bæredygtige løsninger og unikke oplevelser."

Yderligere information
Audi Summit brand show kan ses på www.audi-mediacenter.com/audimediatv/audi-summit-the-event

Billeder og videoer på www.summit.audi samt på www.audi-mediacenter.com/audimediatv/special/audi-summit-the-event

Pressekits:
Audi A8: www.audi-mediacenter.com/presskits/audi-a8
Audi AI: www.audi-mediacenter.com/presskits/audi-ai
Audi.Vorsprung.2025: www.audi-mediacenter.com/presskits/audivorsprung2025

_______________