Audi Fredericia

Verdenspremiere på Audi PB19 e-tron konceptbil

Audi præsenterer for første gang en design og teknisk konceptbil på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Californien. Den fuldt elektriske Audi PB18 e-tron præsenterer en vision for morgendagens supersportsvogn, og tankerne bag blev født i Audis nye designstudio i Malibu, Californien - hvor mærkets design konstant bliver opdateret til fremtiden. Det brede, lave design er synligt inspireret af vindtunnellen og racerbanen, mens det tekniske koncept for PB18 e-tron har haft gavn af Audis mange års sejre i Le Mans løbsserien. Navnet "PB18 e-tron" refererer til både Pebble Beach premieren og det teknologiske DNA, som bilen deler med den succesfulde LMP1 racer Audi R18 e-tron.

Fokuserede brugskoncepter

Ved første øjekast viser Audi PB18 e-tron sit slægtskab med en anden spektakulær konceptbil fra mærket - Audi Aicon fra 2017. Dette gælder ikke kun for karakteristiske designelementer som f.eks. sidevinduerne, der vinkler indad – de to konceptbiler deler også deres elektriske drev med solid-state-batterier som energilagring.

Men deres respektive fokuserede brugskoncepter gør dem også til modsætninger. Mens Aicon blev designet som en fuldt automatiseret, langturs luksusbil, er PB18 e-tron skabt som en køremaskine til racerbanen og til vejen.

Arbejdstitlen for konceptbilsprojektet var "Level Zero" – som en eksplicit måde at differentiere den fra selvkørende biler niveau 3, 4 og 5, der ellers er i fokus hos Audi. I Audi PB18 e-tron er det føreren, der styrer og træder på speederen eller bremsen, og der er derfor ingen komplekse systemer til piloteret kørsel og ingen komfortfunktioner til at tilføje vægt. I stedet er der et førersæde og et cockpit, der er integreret i en indre monocoque skal, der kan forskydes til siden. Når man kører alene, kan monocoque’en placeres i midten – det perfekte sted for racerbanen. Når førerens monocoque forskydes til siden, hvorfra PB18 e-tron kan styres som en konventionel bil til hverdagskørsel, er der plads til et ekstra sæde og dermed en passager.

Gael Buzyn er leder af Audi Design Loft i Malibu, hvor Audi PB18 e-tron blev født. Han forklarer det vigtigste i specifikationerne: "Vi ønsker at tilbyde føreren en oplevelse, der ellers kun er tilgængelig i en racerbil som Audi R18. Derfor udviklede vi interiøret omkring den ideelle førerplads i midten. Ikke desto mindre var vores mål også at give PB18 e-tron en høj grad af daglig anvendelighed – ikke kun for føreren, men også for en potentiel passager."

Inspireret af motorsport

Audi PB18 e-tron følger den traditionelle arkitektur fra en centermotor sportsvogn med føreren placeret langt frem. Bilens tyngdepunkt ligger bag sæderne og foran bagakslen, hvilket har fordele for køredynamikken. Dette involverer ikke selve motoren som i en bil med konventionel drivlinje, men derimod batteripakken.

En blanding af aluminium, carbon og multimateriale kompositter sikrer, at Audi PB18 e-tron har en lav grundvægt. Kombineret med det innovative og forholdsvis lette solid-state-batteri, når Audi PB18 e-tron ned på en totalvægt på mindre end 1.550 kg.

PB18 e-tron er 4,53 meter lang, 2 meter bred, kun 1,15 meter høj og med en akselafstand på 2,70 meter. Fra siden ses en let skrånende taglinje og massive C-stolper. Sammen med den store og næsten lodrette bagrude minder dette design om et shooting brake koncept – en syntese af coupé og stationcar. Resultatet er ikke kun en karakteristisk silhuet, men også 470 liter bagageplads, der ellers normalt er meget begrænset i sportsvogne.

Et smalt lygtebånd strækker sig over hele bredden af bagenden og understreger netop det lave, brede design. Diffusoren med luftudtagene er hævet, hvilket er et andet funktionelt element lånt fra motorsport, og diffusoren kan sænkes mekanisk for at øge bilens downforce. Tagspoileren kan forlænges bagud med samme formål.

Audi-logoet er anbragt oppe på kølerhjelmen som på andre Audi sportsvogne, og store luftindtag til venstre og højre for singleframe grillen leverer den nødvendige køleluft til bremserne og den forreste elmotor. Brede og smalle forlygteenheder med integreret digital matrix-teknologi og laserfjernlys fuldender fronten af PB18 e-tron. Laserlyset er karakteristisk for overførslen af knowhow fra motorsport til almindelige biler, og denne teknologi havde sin debut i Le Mans R18 racerbilen.

Analogt med et head-up display er en transparent OLED-overflade på PB18 e-tron monteret inden for synsfeltet. Her ses f.eks. ideallinjen for den næste kurve, præcist styret med data fra navigationen og bilens egne systemer. I normal trafik vises i stedet navigationspile og andre symboler fra navigationssystemet.

Tre elmotorer og quattro

Konceptet bruger tre kraftige elmotorer - en foran og to bagtil – og de leverer en effekt på op til 150 kW på forakslen og 350 kW på bagakslen, hvilket selvfølgelig gør Audi PB18 e-tron til en sand quattro. Den samlede effekt er 500 kW men kan med boost-funktionen midlertidigt nå op på 570 kW. Det kombinerede drejningsmoment på op til 830 Nm muliggør acceleration fra 0 til 100 km/t på omkring 2 sekunder - en hastighed, der kun adskiller sig marginalt fra LMP1 prototypen.

Fokus er ikke kun på ydeevne, men også på maksimal effektivitet. Under kørslen gendanner Audi PB18 e-tron store mængder energi ved at elmotorerne alene er ansvarlige for at decelerere køretøjet ved moderat bremsning, mens de hydrauliske bremser kun kommer i spil ved kraftig bremsning.

Solid-state-batteriet har en energikapacitet på 95 kWh. En fuld opladning giver mulighed for en rækkevidde på over 500 kilometer iht. WLTP-kørecyklus. Audi PB18 e-tron er allerede designet til opladning med en spænding på 800 volt. Det betyder, at batteriet kan oplades fuldt ud på cirka 15 minutter. Audi PB18 e-tron kan også oplades trådløst via induktion med Audi Wireless Charging (AWC).

Elektrisk mobilitet hos Audi

Audi har udviklet fuldt elektriske eller hybrid-biler siden slutningen af 1980'erne. Den første bil, der kombinerer en forbrændingsmotor med en elektrisk motor, var Audi duo fra 1997, der havde karrosseriet fra en A4 Avant. En markant teknologisk udvikling for elbiler var R8 e-tron, som blev afsløret på Frankfurt Motor Show i 2009, og i 2012 satte en rekordtid for en elbil på Nürburgringens nordsløjfe.

En anden konceptbil, der blev afsløret af Audi i 2015 på Frankfurt Motor Show, var e-tron quattro-konceptet - forløberen for mærkets første fuldt eldrevne serieproducerede bil. Som en radikalt ombygget SUV tilbyder den en rækkevidde på mere end 400 kilometer i WLTP-kørecyklussen samt rummelighed og komfort. Produktionsversionen af denne e-SUV, Audi e-tron, har verdenspremiere i september 2018.

Til langtur, bane eller som selvkørende bybil

Audi har siden 2017 bygget en ny familie af visionære biler som et eksempel på det næste årti - elektrisk drevet og præcist fokuseret på deres respektive brugsscenarier. De biler, vi har i dag, er en syntese af stærkt modstridende kravprofiler, og i praksis betyder det ofte kompromiser. I modsætning hertil vil de nuværende konceptbiler indtage en ny position på et stadig mere differentieret marked. Audi Aicon som langturs luksusbil startede konceptet på IAA 2017, PB18 e-tron markerer nu endnu en milepæl, og yderligere mobilitetskoncepter, f.eks. for bytrafik, er allerede ved at blive udviklet og vil blive præsenteret i de kommende måneder.

Som en del af en premium mobilitetstjeneste med meget individuelle modeller vil alle de forskellige biltyper skærpe profilen for Audi-mærket endnu mere i fremtiden - som skræddersyede produkter og tjenester til krævende kunder, der ønsker at kombinere mobilitet, følelse og oplevelse i alle situation af deres liv. Disse kunder kan så beslutte, om de kun vil bruge deres valgte bil midlertidigt og bytte den til en anden, når det er nødvendigt, eller de hellere vil købe bilen, som mange stadig vælger at gøre i dag.

Yderligere info

Læs mere om og se flere billeder af Audi PB18 e-tron: www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/world-premiere-at-pebble-beach-the-audi-pb18-e-tron-concept-car-10599

Se video af Audi PB18 e-tron transformeres fra hverdagsbil til sportsvogn: www.audi-mediacenter.com/en/amtv/videos/3602


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk