Audi Fredericia

Audi Q5 Sportback er ny SUV-coupé fra Audi

Audi Q5 Sportback er den tredje CUV (Crossover Utility Vehicle) fra Audi efter e-tron Sportback og Q3 Sportback. Q5 Sportback er en dynamisk designet coupé, som henvender sig til kunder, der sætter lige stor pris på et udtryksfuldt design og teknisk innovation som en sportslig karakter og stor anvendelighed i dagligdagen. Den er samtidig udstyret med Audi’s nye generation af baglygter med digital OLED-teknologi.

Audi Q5 Sportback er et ægte blikfang, og bilen har en stærk udstråling, som det er velkendt fra Audis Q-modeller. Den ottekantede singleframe er flankeret af store luftindtag, og forlygterne har en markant dagskørelyssignatur og lyser med LED-teknologi, mens Matrix-LED-teknologi fås som ekstraudstyr. Den gennemgående skulderlinje med det elegante schwung sætter fokus på hjulene og dermed på quattro-firehjulstrækket, mens sidepanelelementerne på dørene tilfører CUV'en et element af stabilitet og robusthed. Den stærkt hældende bagrude og stødfangerne, der rent optisk er trukket langt opad, giver Q5 Sportback en meget dynamisk og kraftfuld fremtoning.

Innovative baglygter med digital OLED-teknologi
Audi tilbyder som ekstraudstyr den nye digitale OLED-teknologi til baglygterne. Hver lygte har tre integrerede organiske lysdioder, som hver er opdelt i seks segmenter. De homogent lysende røde OLED-elementer kan aktiveres individuelt via segmenteringen og dermed lyse på forskellige måder. Når man bestiller sin bil, kan man vælge mellem tre specifikke baglyssignaturer, og hver signatur omfatter et dynamisk coming og leaving home-lysscenarie. Når man vælger Audi drive select-indstillingen ”dynamic”, vises der en anden, mere sportslig grafik. Hvis en anden bil nærmer sig bagfra, når man holder stille, og den kommer tættere på end 2 m, så lyser alle OLED-segmenter som nærhedsregistrering.

Audi tilbyder den nye CUV i eksteriørudstyrslinjerne ”advanced” og ”S line”, og de adskiller sig på singleframe-kølergrillen, luftindtagene i frontens sider og især på den bageste stødfanger. Man kan vælge mellem 12 forskellige lakfarver og forskellige detaljer til komponenterne, herunder den sorte optikpakke samt en fuld- og en kontrastlakering. Q5 Sportback er med sine 4,69 m 7 mm længere end sin søstermodel, mens højde, bredde og akselafstand er identisk.

Fleksibel pladsudnyttelse med bagsæde plus
Bagagerummet har plads til 510 l (520 l i Q5), og med bagsæderyglænene klappet frem rummer det 1.480 l (1.520 l i Q5) læsset helt op til loftet. Som ekstraudstyr tilbyder Audi bagsæde plus, som kan forskydes i længderetningen og indstilles i ryglænshældningen. På den måde kan man efter behov udvide den grundlæggende bagagerumsvolumen med op til 60 l – altså op til maks. 570 l. På den anden side giver det også øget komfort for bagsædepassagererne, når ryglæn og sædehynde er rykket helt tilbage. Opbevarings- og bagagerumspakken gør det nemt at holde orden og fastgøre bagagen sikkert. Den elektriske bagklap er standard, og i samspil med komfortnøglen (ekstraudstyr) kan den åbnes komfortabelt med en fodbevægelse, hvis man fx har hænderne fulde.

Med den 204 hk stærke 2.0 TDI-motor kan SUV’en i coupélook desuden trække en anhænger på op til 2,4 ton.

Mere frihøjde i terræn med luftaffjedring
Den standardmonterede sportsundervogn giver mere direkte kontakt med vejbanen end stålfjederundervognen på Q5 takket være dens strammere afstemte affjedring og støddæmpning. Som alternativ tilbyder Audi en undervogn med regulerede støddæmpere eller den alsidige og udpræget komfortable luftaffjedring adaptive air suspension. Den regulerer undervognens højde i et bredt indstillingsområde på i alt 60 mm. På den måde kan man øge frihøjden med op til 45 mm ved kørsel på veje uden fast underlag. Når man kører hurtigt, giver den automatiske sænkning af karrosseriet mere effektivitet takket være den lavere luftmodstand og mere køredynamik takket være det lavere tyngdepunkt. Et andet kendetegn ved luftaffjedringen er muligheden for at sænke bagakslen med 55 mm via en knap i bagagerummet for at sikre en mere komfortabel læsning af bilen.

Den dynamiske styring (ekstraudstyr) varierer styretøjsudvekslingen, styrevinklen og servofunktionen afhængigt af bilens hastighed. Ved langsommere kørsel forbedres komforten via den mere direkte udveksling med færre ratdrejninger fra anslag til anslag og den stærkere servofunktion. Ved højere hastigheder giver den mere indirekte udveksling høj kørselsstabilitet. Fælgenes diameter strækker sig fra 18” til 21”.

Omfattende motorprogram
Audi Q5 Sportback lanceres med tre motorversioner – to TDI-motorer og en TFSI-motor, der spænder fra 204 hk til 286 hk. Alle motorerne ligger under grænseværdierne i den nye Euro 6d ISC-FCM AP-emissionsstandard.

I Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro ligger der en 2,0-liters firecylindret dieselmotor, der yder 204 hk og et drejningsmoment på 400 Nm i forbindelse med en 7-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse med quattro ultra-teknologi. Den accelererer fra 0 til 100 km/t på 7,6 sek. og har en tophastighed på 222 km/t. Et 12 volts mildhybridsystem øger effektiviteten, ved at en remstartergenerator leverer en del af bremseeffekten ved deceleration og lagrer den som elektrisk energi i et litium-ion-batteri. Derudover kan Q5 Sportback rulle med standset motor, og den komfortable start-stop-funktion aktiveres allerede, når hastigheden kommer ned på 22 km/t.

Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro tilbyder mere kraft og drejningsmoment med 286 hk og 620 Nm – nok til en acceleration på 5,7 sekunder og en tophastighed på 240 km/t. MHEV-systemet arbejder her med 48 volt og er endnu mere effektivt end i den firecylindrede diesel. Motoren flankeres af en otte-trins tiptronic og permanent quattro firehjulstræk.

Takket være et nyt twindosing-SCR-system med dobbelt AdBlue-indsprøjtning reduceres kvælstofilteemissionerne yderligere efter de forskellige driftssituationer. Carbamidopløsningen tilføres her i udstødningssystemet før to SCR-katalysatorer, som er placeret efter hinanden – en gang tæt ved udstødningsmanifolden og en gang langt væk fra motoren.

I Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro ligger en 2.0-liters, firecylindret benzinmotor, der accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder og har en tophastighed på 240 km/t. Benzinmotoren yder 265 hk og 370 Nm, og ligesom den 2.0-liters dieselmotor kombineres den med et 12 volts mildhybridsystem, en syv-trins S tronic transmission og quattro med ultra-teknologi.

Samtidig med Q5 Sportback introduceres også SQ5 Sportback TDI, der ligesom SQ5 SUV’en har en 3.0-liters dieselmotor, der yder 341 hk og 700 Nm, hvilket giver en acceleration på 5,1 sek. Den er ligeledes udstyret med et 48-volts mildhybridsystem og en elektrisk drevet kompressor. Læs mere om Audi SQ5 TDI

Senere vil andre motorvarianter blive tilføjet, og de tæller bl.a. en Q5 Sportback TFSI e med plug-in-hybriddrivlinje i to forskellige ydelsesvarianter.

Digital og intuitiv betjening
Når det gælder betjening, visning og infotainment, overtager Q5 Sportback den nye teknik fra den faceliftede Q5 – tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform, forkortet MIB 3. Når udstyret er komplet, omfatter det også det displaybaserede Audi virtual cockpit plus på 12,3” og et head-up-display. Multifunktionslæderrat plus bruges til nem og sikker betjening af de vigtigste funktioner og visninger.

Infotainmentsystemet MMI Navigation plus er koblet sammen med en 10,1” touchskærm. Dets startskærm kan konfigureres individuelt, mens den naturlige stemmebetjening anvender viden fra skyen og både kan aktiveres med en knap på rattet og ved at sige ”Hey Audi”. En lang række af bilens indstillinger kan gemmes i individuelle brugerprofiler og online på myAudi-kundeportalen. Alle berettigede brugere kan så kalde dem frem i alle de Audi modeller, der er forberedt til det.

Denne variant af Q5 udnytter også fordelene ved den kollektive intelligens i Audi flåden, hvor
den lokale fareinformation advarer føreren mod havarerede biler, ulykker, kø, glat vej og tåge. Onlinetrafikinformationerne viser aktuelle og midlertidige hastighedsgrænser. On Street Parking informerer om sandsynligheden for ledige parkeringspladser langs veje og viser ekstra informationer som priser og beboerrestriktioner. myAudi-appen kobler desuden bilen tæt op med kundens smartphone, og infotainment kan suppleres med ekstraudstyr i form af komponenter som Audi phone box og Bang?&?Olufsen Premium Sound System med 3D-lyd.

Nyttige og effektive førerassistentsystemer
Audi Q5 Sportback fås med talrige førerassistentsystemer – opdelt i tre forskellige pakker. Den adaptive kørselsassistent kan i mange situationer sørge for at accelerere, decelerere og holde vognbanen for føreren. Føreren skal blot berøre det kapacitive rat for at sikre tværføringen.

Et andet hightechsystem er den forudseende effektivitetsassistent. Den understøtter føreren med at køre forudseende, og til det formål analyserer den de forudseende rutedata fra navigationssystemet og den kamerabaserede vejskiltegenkendelse. Den forudseende effektivitetsassistent kan især vise sine styrker i forbindelse med den adaptive kørselsassistent, hvor den automatisk tilpasser hastigheden til vejføringen og trafiksituationen.

Det standardmonterede system Audi pre sense city hjælper med til at undgå kollisioner med forankørende trafikanter eller at mindske følgerne af dem. Drejeassistenten, undvigeassistenten, assistenten til registrering af tværgående trafik bagved og udstigningsadvarslen, der alle fås som ekstraudstyr, er også med til at øge sikkerheden.

Audi Q5 Sportback og SQ5 Sportback i Danmark
Audi Q5 Sportback og SQ5 Sportback produceres på fabrikken i San José Chiapa (Mexico) og lanceres på det danske marked i løbet af andet kvartal af 2021. Der foreligger endnu ikke danske forbrugsangivelser og priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Se flere billeder og læs mere på Audi MediaCenter

Forbrugsangivelse
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 13,2 – 13,5
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 174 – 169

Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 18,2 – 18,9
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 144 – 140

Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 14,5 – 14,9
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 182 – 176

Audi SQ5 TDI Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 14,1 – 14,3
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 186 – 185

Der tages forbehold for ændringer og fejl. 


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk