Audi Fredericia

Verdenspremiere på Audi e-tron GT – Audis fuldt elektriske Gran Turismo

Med e-tron GT viser Audi, hvor fascinerende elektrisk mobilitet kan være. Den fire-dørs coupé kombinerer forførende design med en kraftfuld drivlinje og dynamisk håndtering i en klimavenlig form. Det er starten på et nyt designsprog og en nyfortolkning af Gran Turismo begrebet. Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT lander hos de danske forhandlere i maj, men kan allerede bestilles fra den 18. februar.

Forførende design
Med e-tron GT demonstrerer Audi sine planer om at skabe en forførende og fascinerende fremtid for mobilitet. ”Den smukkeste bil, som jeg nogensinde har tegnet”, var ordene fra Audis chefdesigner Marc Lichte.

Den fire-dørs Gran Turismo fascinerer med sit skulpturelle design, hvor lang akselafstand, bred sporvidde, store hjul og en slank kabine skaber ideelle proportioner til e-tron GT. Dens designsprog er udgangspunktet for designet af kommende elektriske modeller fra Audi. Hver en overflade og linje på e-tron GT er harmonisk, fra forlygterne, der som tilvalg fås med laserlys, til den store diffuser bag. I kombination skaber detaljerne en skulptur, der ligner, at den er formet af vinden. Karrosserilinjen er samtidig ekstremt aerodynamisk, og vindmodstandskoefficienten er kun 0,24.

Audi e-tron GT er 4,99 meter lang, 1,96 meter bred og kun 1,41 meter høj. Fælgstørrelserne går op til 21 tommer, og bremseskiverne – der kan tilvælges i både tungstenkarbidbelagt stål og kulfiberkeramik – har en diameter på op til 420 millimeter.

Interiøret matcher også med et klassisk Gran Turismo design. Forsæderne er installeret i en sportslig lav position og adskilt af en bred midterkonsol, og bagsæderne giver tilstrækkelig plads til voksne passagerer. Indretningens rolige elegance understreger bilens progressive karakter.

I nogle af sædebetrækkene er der brugt genbrugsmaterialer som polyesterfibre, der er lavet af gamle plastflasker, tekstiler eller fiberrester. Fx er der 119 genbrugte plastflasker i hvert sæt af ”Kaskade” sædebetræk. Gulvtæppet og gulvmåtterne er lavet af materialet Econyl, der består af 100% genbrugte nylonfibre fra produktionsaffald, rester af stof og tæpper eller gamle fiskenet.

En rigtig Gran Turismo
En Gran Turismo er en sportslig og samtidig komfortabel bil, der både mestrer dynamiske kørsel og afslappede langture. Hos Audi e-tron GT ses denne karakter i det næste evolutionære trin i Audis designsprog. Afhængigt af modellen yder elmotorerne hhv. 350 kW (476 hk) og 630 Nm i e-tron GT samt 440 kW (598 hk) og 830 Nm i RS e-tron GT. Launch control giver en boost-ydelse på hhv. 390 kW (598 hk) og 475 kW (646 hk) i op til 2,5 sekund, hvilket giver mulighed for dynamiske spurter fra 0 til 100 km/t på hhv. 4,1 og 3,3 sekunder. 200 km/t er klaret på 11,8 sek. i RS e-tron GT, og tophastigheden er på hhv. 245 km/t og 250 km/t.

De to permanent aktiverede synkronmotorer i e-tron GT er placeret på for- og bagaksel og arbejder yderst effektivt. Den bageste elmotor sender sine kræfter til en 2-trins gearkasse, hvor 1. gear med kort udveksling giver en forrygende acceleration ved igangsætning med Launch Control og den tilhørende boost-funktion. Launch Control er muligt i Audi drive select køreprogrammet Dynamic, hvor e-tron GT altid sætter i gang i 1. gear. I køreprogrammerne Efficiency og Comfort sætter e-tron GT i gang i 2. gear, men det er muligt at aktivere 1. gear i Comfort ved kickdown. Generelt set forbedrer det 2. gear med lang udveksling effektiviteten og muliggør kørsel med høj hastighed.

Undervognen hviler også i en balance mellem dynamik og komfort, hvilket blandt andet skyldes teknologier som fx Audi drive select, firehjulsstyring, reguleret støddæmpning, 3-kammer-luftaffjedring, elektrisk quattro firehjulstræk og bagakseldifferentialespærring.

Da det dynamiske kunstværk samtidig skal lyde godt, har Audi komponeret en unik lyd til e-tron GT, der lyder kraftfuld og progressiv – som en rigtig Audi – og afhænger af acceleration og hastighed men også af Audi drive select mode. Det er muligt at tilvælge e-tron sportslyd, hvor højtalere både giver lyd inde i bilen og uden for bilen. Hør lyden af e-tron GT (scroll ned)

800 volts opladning
e-tron GT har to ladeporte, der er placeret bag forhjulene. I begge sider er der mulighed for AC-opladning med op til 11 kW (22 kW som tilvalg følger efter markedsintroduktionen), mens DC-opladning sker i højre side. 800 volts teknologi muliggør hurtig DC-opladning med en effekt på op til 270 kW, hvilket giver korte ladetider, hvor man på kun 5 min. får ca. 100 km rækkevidde. Det giver samtidig en ladetid fra 5-80% SoC på 22,5 min. ved optimale ladeforhold.

Lithium-ion-batteriet er placeret mellem akslerne og giver et lavt tyngdepunkt, som en sportsvogn skal have, og en vægtfordeling mellem for- og bagaksel meget tæt på den ideelle 50:50. Batteriet har en nettokapacitet på 85 kWh (brutto 93 kWh), hvilket muliggør en rækkevidde på op til 479 km for e-tron GT og 465 km for RS e-tron GT (WLTP).

High-tech termostyring
Fire separate kølekredsløb regulerer temperaturen i højspændingskomponenterne og i kabinen, og de kan sammenkobles efter behov. Hvis fx føreren ønsker kraftig acceleration adskillige gange i træk, kobles batteriets kølevæskekredsløb sammen med klimaanlæggets kølemiddelkredsløb, og drivlinjens ydeevne kan derved holdes på et konstant højt niveau. Kølemiddelkredsløbet hjælper også med afkøling under DC-opladning, der kan varme batteriet op til 50 grader.

e-tron GT er samtidig som standard udstyret med en varmepumpe, der opvarmer kabinen med overskudsvarme fra højspændingskomponenterne. Dette kan kraftigt reducere det tab af rækkevidde, der forårsages af klimaanlægget – især om vinteren.

Remote parkeringsassistent
Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT introduceres med en bred vifte af førerassistentsystemer. Remote parkeringsassistenten er et af højdepunkterne i Assistentpakke Parkering med remote parkeringsassistent plus. Den manøvrerer Audi e-tron GT ind og ud af en parallel eller vinkelret parkeringsbås ved blot at trykke på en knap. Føreren er stadig ansvarlig for manøvren og kan forblive inde i bilen eller stige ud og starte samt overvåge parkeringsmanøvren via myAudi-appen på sin smartphone. Ved at holde den tilsvarende knap nede, kører bilen langsomt ind i parkeringsbåsen, i flere manøvrer hvis nødvendigt. Når bilen har nået sin endelige position, slukker den motorerne, aktiverer parkeringslåsen og låser dørene.

Audi e-tron GT er den første 100% elektriske Audi, der bygges i Tyskland, hvor den ruller af samlebåndet på Audi Böllinger Höfe fabrikken i Neckarsulm.

Se mere info samt flere billeder og video på Audi MediaCenter

Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT i Danmark
Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT kan opleves hos de danske Audi forhandlere i maj 2021. Der åbnes dog allerede for bestillinger i Danmark fra den 18. februar, og bestiller man som en af de første, får man leveret sin e-tron GT quattro eller RS e-tron GT allerede til maj. Prisen på e-tron GT quattro er 929.990 kr., mens RS e-tron GT starter på 1.419.990 kr.

Audi anbefaler, at man bestiller et Clever Unlimited abonnement, hvor man kan tilvælge installation af en ladeboks derhjemme. Så er man sikret ubegrænset opladning til en fast månedlig pris.*

Forbrugsangivelser (WLTP)
(Angivelser vedr. strømforbrug er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr.)

Audi e-tron GT quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel: 20,3 kWh/km
Rækkevidde: 479 km

Audi RS e-tron GT
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel: 21,0 kWh/km
Rækkevidde: 465 km

Flere end 20 rent elektriske modeller frem til 2025
Med verdenspremieren på den eldrevne SUV Audi e-tron i september 2018 startede mærket med de fire ringe sin elbilsoffensiv. Frem mod 2025 vil Audi tilbyde mere end 20 modeller med en rent elektrisk drivlinje på de vigtigste markeder verden over, og ca. 40 % af koncernens salg vil udgøres af elektrificerede modeller. Porteføljen omfatter allerede SUV’erne e-tron og e-tron Sportback og nu Gran Turismoen e-tron GT. I løbet af foråret har den mere kompakte SUV, Q4 e-tron, verdenspremiere, og derudover vil der komme en række modeller med klassisk karrosseriform som Avant og Sportback, samt modeller i alle andre relevante markedssegmenter.

*Abonnement udbydes af Clever A/S uafhængigt af Skandinavisk Motor Co. 14 dages fortrydelsesret. Forudsætter BSbetaling. Læs mere: clever.dk/vilkaar.
Clever Unlimited: 749 kr./md. Installation af ladeboks: 2.500 kr. (prisen gælder kun ved køb af fabriksny Audi elbil hos autoriserede Audiforhandlere i Danmark), dog kan ekstraomk. forekomme, fx ved behov for grave- eller stilladsarbejde mv. Mindstepris i bindingsper. (6 md.): 6.994 kr. inkl. lån af ladeboks på privatadresse (DK). Hvert kvartal tilbagebetales et beløb for den mængde strøm, som er brugt til opladning v/ ladeboksen efter fastsat takst, se clever.dk/tilbagebetaling.
Clever Unlimited Network: 625 kr./md. Mindstepris i bindingsperioden (6 md.): 3.750 kr.

Der tages forbehold for ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk