Audi Fredericia

Opgraderet Audi A8 med skærpet design og innovative teknologier

Med et skærpet design især på front og bagende samt innovative teknologier har Audi tilført en mere markant fremtoning og øget sportslig elegance til A8. Herved fremhæves den dynamiske luksuslimousines progressive karakter – eksempelvis de nye for- og baglygter med innovative funktioner, der udgør det teknologiske topudstyr i A8. Dermed giver luksuslimousinen en tidssvarende og brugerorienteret oplevelse både for fører og passagerer. A8 L Horch introduceres desuden som topmodel i Kina.

I Audis modelprogram har A8 siden 1994, hvor den blev præsenteret som efterfølger til Audi V8, haft rollen som mærkets spydspids i segmentet for luksuslimousiner. Audi A8 er symbol på og pioner for mærkets status og prestige. Fjerde generation af luksuslimousinen, som Audi præsenterede i 2017, blev løftet til et nyt niveau, når det gælder ydelse, udseende og udstyr. Som den første serieproducerede model fremviste A8 ved lanceringen det fremtidige designsprog, og det skærpede design kombineret med etablerede teknologier og fremragende bagsædekomfort er definerende for Audis premiumforståelse i segmentet. Limousinen repræsenterer en unik kombination af kørekomfort og sportslige køreegenskaber og dækker hermed hele spektret af køreoplevelsen.

Eksklusivt design
Audi A8 er en limousine, som udstråler suverænitet, og efter faceliftet er dette forstærket yderligere. Singleframe-grillen har fået en bredere udformning, og dens gitter er forsynet med forkromede vinkler. Luftindtagene i frontens sider samt forlygterne har fået et nyt design, og samlet set giver de nydesignede designelementer på A8-fronten en markant skarpere fremtoning.

Bagenden er domineret af brede kromelementer, mulighed for individualisering af baglyssignaturen med digitale OLED’er samt et gennemgående, segmenteret lysbånd. Diffusorindsatsen i stødfangeren har et nyt design med vandrette lameller. Audi S8 har, som det er typisk for Audi S-modeller, fire afgangsrør, der udgør en af dens karakteristiske sportslige designdetaljer.

Udvalget af lakfarver til A8 omfatter 11 forskellige farver, herunder de til A8 nye metallakfarver Distriktgrøn, Firmamentblå, Manhattangrå og Ultrablå. En nyhed til Audi A8 er desuden fem forskellige matte lakfarver – Daytonagrå, Floretsølv, Distriktgrøn, Terragrå og Gletsjerhvid. Via Audi exclusive-programmet kan kunderne desuden få lakeret bilen i lige den farve, de ønsker.

5,19 meter langt karrosseri
Faceliftet medfører kun minimale ændringer af målene på Audis flagskib i segmentet for luksuslimousiner. A8 har en akselafstand på 3,00 m, en længde på 5,19 m, en bredde på 1,95 m og en højde på 1,47 m. S8 er ca. 1 cm længere. A8-karrosseriet er udført i Audi Space Frame (ASF)-konstruktion og sammensat af 58 % aluminiumsdele.

Digitale Matrix-LED-forlygter og OLED-baglygter
På samme måde som videoprojektorer er de digitale Matrix-LED-forlygter udstyret med DMD-teknologi (Digital Micromirror Device). Hver forlygte er udstyret med ca. 1,3 millioner mikrospejle, som inddeler lyset i bittesmå pixels. Det gør, at lyset kan styres med den største præcision, og dermed kan der gøres brug af nye funktioner som fx vognbane- og orienteringslyset til motorveje. Her giver forlygterne et lystæppe, som oplyser bilens egen vognbane. Især ved vejarbejde giver orienteringslyset føreren intuitiv hjælp til at holde vognbanen. Når bilen låses op eller forlades, kan de digitale Matrix-LED-forlygter generere dynamiske coming home-/leaving home-sekvenser, der vises som projiceringer på jorden eller på en væg.

Den opgraderede A8 er som standard udstyret med de digitale OLED-baglygter(OLED = organic light emitting diode). Når bilen bestilles, kan man vælge mellem to – til S8 tre – forskellige baglyssignaturer. Når man vælger Audi drive select-indstillingen ”Dynamic”, skifter lygterne til endnu en signatur, som kun er tilgængelig i denne indstilling.

De digitale OLED-baglygter er i samspil med assistentsystemerne udstyret med en nærhedsregistrering: Hvis andre trafikanter kommer tættere end 2 m på den holdende A8, så tændes samtlige OLED-segmenter for at advare den bagfrakommende. Af andre funktioner kan nævnes det dynamiske blinklys samt coming og leaving home-iscenesættelser.

Video af de digitale Matrix LED-forlygter og OLED-baglygterne

Lounge-stemning
Kabinen i A8 minder om en rummelig lounge med masser af plads til afslapning. Arkitekturen har en klar horisontal retning for at understrege bredden, og formsproget er diskret hele vejen igennem.

Udvalget af sæder og sædeudstyr til den opgraderede A8 er alsidigt, yderst komfortabelt og udstråler suverænitet i særklasse – især til bagsædet er der mange forskellige valgmuligheder. Den ypperste version i programmet er hvilesædet i A8 L, som byder på talrige indstillingsmuligheder og en fodhviler i passagersædets ryglæn. Her kan passagererne få varmet og masseret fodsålerne i flere trin. Hvilesædepakken omfatter rygmassage med 18 pneumatiske puder, elektrisk indstillelige komforthovedstøtter, en gennemgående midterkonsol som tilvalg – som ekstraudstyr med klapborde – 4-zoners komfortklimaanlæg og de nye skærme ved bagsædet. En køleboks inklusive minibar fra Audi exclusive-programmet understreger den komfortable atmosfære.

Nye moderne skærme ved bagsædet
De nye skærme ved bagsædet er tilpasset til forventningerne hos nutidens bagsædepassagerer. Der er tale om to 10,1” skærme med full-HD-opløsning, som fastgøres på forsædernes ryglæn. De gengiver indholdet fra passagerernes enheder, og derudover kan de via casting afspille mange forskellige lyd- og videostreams eksempelvis fra velkendte streaming- eller tv-platforme.

Bang & Olufsen Advanced Sound System leverer nu også 3D-lyd med højdeelementet til bagsædepladserne. En forstærker sender en effekt på 1.920 W til 23 højttalere, og diskanthøjttalerne kører elektrisk ud fra instrumentpanelet. Betjeningsenheden Rear Seat Remote med OLED-touchdisplay, som nu er fastmonteret i midterarmlænet, giver mulighed for at styre en lang række komfort- og infotainmentfunktioner fra bagsædet.

Tre pakker med førerassistentsystemer
I den faceliftede Audi A8 er der ca. 40 førerassistentsystemer til rådighed. Nogle af dem – herunder sikkerhedssystemerne Audi pre sense basic og Audi pre sense front – er en del af standardudstyret, mens ekstraudstyret er samlet i pakkerne ”Parkering”, ”City” og ”Tour”. Assistentpakke plus omfatter alle pakker. Features som natsynsassistenten og omgivelseskameraerne fås enkeltvis.

Highlightet i pakken ”Parkering” er Remote parkeringsassistent plus, der automatisk kan køre den store limousine ind i parallelle og tværliggende parkeringsbåse og ud igen, uden at føreren sidder i bilen. Assistentpakken ”City” indeholder vejkrydsassistent, assistent til registrering af tværgående trafik bagved, vognbaneskiftadvarsel, udstigningsadvarsel og sikkerhedssystemet Audi pre sense 360°, som i kombination med den aktive undervogn løfter bilens side i tilfælde af en påkørsel fra siden. Den særligt omfattende assistentpakke "Tour" indeholder bl.a. adaptiv kørselsassistent, der holder afstanden til forankørende og holder bilen midt i banen, effektivitetsassistent, undvigeassistent, vejskiltegenkendelse etc.

Video af Remote parkeringsassistent plus

Effektivt motorprogram
Den opgraderede Audi A8 fås med fem forskellige motorvarianter. 3.0 TDI og 3.0 TFSI er V6-motorer, mens 4.0 TFSI, der fås med forskellige ydelser til A8 og S8, har otte cylindre med cylinder on demand-teknologi. I plug-in-hybridmodellen TFSI e kombineres 3.0 TFSI-motoren med en elmotor. I Danmark vil Audi A8 blive tilbudt som plug-in-hybrid og i S8 modellen.

Audi S8 er performance i luksusklassen
Audi S8 TFSI quattro er modelrækkens sportslige topmodel. Her leverer biturbo-V8-motoren en ydelse på 571 hk og et drejningsmoment på 800 Nm fra 2.050 til 4.500 omdr./min., mens COD-systemet øger effektiviteten. Accelerationen fra 0 til 100 km/t er klaret på 3,8 sek., og lydspjæld i udstødningssystemet gør lyden endnu mere sprød, hvis man ønsker det. Den stærkeste model i A8-familien ruller desuden ud fra samlebåndet med et særligt omfattende standardudstyr inkl. bl.a. den forudseende aktive undervogn, sportsdifferentialet og den dynamiske firehjulsstyring.

Audi A8 med plug-in-hybriddrivlinje
Audi A8 60 TFSI e quattro og A8 L 60 TFSI e quattro er modelrækkens plug-in-hybridmodeller. 3.0 TFSI-motoren understøttes af en kompakt elmotor, mens litium-ion-batteriet i bilens bagende nu er på 14,4 kWh (brutto 17,9 kWh) energi (27% mere end hidtil). Med en samlet ydelse på 462 hk og et samlet drejningsmoment på 700 Nm klarer Audi A8 60 TFSI e quattro sprinten fra 0 til 100 km/t på 4,9 sek. (A8 og A8 L). Den maksimale ladeeffekt er 7,4 kW.

Den forudseende aktive undervogn
Et af de absolutte highlights ved den faceliftede A8 er den forudseende aktive undervogn. Den kan be- eller aflaste hvert hjul separat via en elmotor med ekstra kræfter og dermed regulere karrosseriets hældning aktivt i alle kørselssituationer. Når Audi drive select-systemet er indstillet i Dynamic, viser den store limousine sig fra sin sportslige side. Den styrer stramt ind i svingene, rullevinklerne er små, så karrosseriet bevæger sig næsten ikke under opbremsning. I indstillingen Comfort+ svæver den derimod nærmest silkeblødt hen over alle ujævnheder. Her arbejder systemet sammen med frontkameraet, så det inden for de systemmæssige grænser kan registrere ujævnheder og regulere aktorerne på forhånd.

I indstillingen Comfort+ omfatter den forudseende aktive undervogn en særlig feature, hvor den integrerede kurvehældningsfunktion reducerer tværaccelerationernes indvirkning på personerne i bilen. På vej ind i svinget løftes karrosseriet i den side, der er yderst i svinget, og sænkes i den anden side, så bilen hælder op til 3 grader ind i svinget. I hastighedsområdet mellem 80 og 130 km/t og i området op til en tværacceleration på 0,4 g mærkes det næsten ikke, at man kører igennem sving. Ved ligeudkørsel i profilen Comfort+ udligner den forudseende aktive undervogn karrosseriets nikkebevægelser. Den hæver karrosseriet op til 50 mm for at gøre ind- og udstigningen mere komfortabel.

A8 L Horch til det kinesiske marked
Audi A8 L Horch, som er topversionen til det kinesiske marked, har en længde på 5,45 m, hvilket er 13 cm længere end A8 L. I interiøret understreger den udvidede brug af diamantformede syninger, et indpræget logo i hvilepuderne samt de bløde måtter ved bagsædet denne modelvariants særlige eksklusivitet. Udvendigt genkendes luksusmodellen på den særligt udformede singleframe med lodrette lameller. Hertil kommer kromindlæg eksempelvis på spejlhusene, en særlig lyssignatur bagpå, et større panoramatag, logoer, en Horch-plakette på C-stolpen, ”H-krone”-fælgdesignet og et mere omfattende standardudstyr med blandt andet hvilesæde. For første gang i D-segmentet tilbydes desuden en tofarvet lakering til Horch-modellen.

Audi A8 i Danmark
I Danmark vil Audi A8 blive tilbudt som plug-in-hybrid og i S8 modellen og forventes introduceret i Danmark i løbet af foråret. Information om dansk udstyr, forbrug og priser kendes endnu ikke.

Link til pressekit med mere information samt flere billeder og videoer


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk