Audi Fredericia

Audi anvender reFuel ved Dakar Rally

Allerede ved sin debut i Dakar Rally i januar 2022 satte Audi RS Q e-tron nye standarder inden for effektivitet med elektrisk mobilitet i motorsporten. Nu følger næste skridt, hvor de tre ørkenrally-prototyper med elektrisk drivlinje og energiomformer i det næste Dakar Rally for første gang kører på et innovativt brændstof.

”Hos Audi følger vi en konsekvent strategi med CO2-reduktion”, siger Oliver Hoffmann, som er øverste chef for den tekniske udvikling hos Audi. ”Vores batteribiler og vedvarende strøm er de primære teknologier. Som supplement giver vedvarende brændstoffer (reFuel/renewable fuel) mulighed for at køre mere klimavenligt med forbrændingsmotorerne. Audi RS Q e-tron kombinerer begge systemer i sin innovative drivlinje. Det gør, at vi nu også kører mere bæredygtigt i den absolut hårdeste form for motorsport, når det gælder elektriske drivlinjer.”

reFuel – indhold og virkning
For at reducere kuldioxidemissionerne yderligere satser Audi i forbindelse med brændstoffet til rallybilen på reststofbaserede produkter, som ikke konkurrerer med fødevarer. De er baseret på en proces, som omdanner biomasse til ætanol i første trin. Det endelige brændstof opstår efter en række yderligere trin i processen. Kort sagt hedder processen Ethanol-to-Gasoline (ETG). Procesteknikerne anvender biogene plantedele som udgangsprodukt.

Tankindholdet i RS Q e-tron består af 80 % bæredygtige komponenter, herunder ETG og e-metanol. Energiomformeren, som har en forbrændingsmotordel, der arbejder med højt kompressionsforhold og dermed meget effektivt, bruger brændstoffet til at levere strøm til den elektriske drivlinje. Mens drivlinjekonceptet allerede som udgangspunkt skal bruge mindre brændstof end konventionelle systemer, så er dette en yderligere optimering. ”Med denne brændstofblanding sparer Audi RS Q e-tron over 60 % kulstofemissioner”, siger Dr. Fabian Titus fra udviklingsafdelingen for applikation og termodynamik.


Det innovative brændstof opfylder de strenge kemiske krav i brændstofreglementet hos FIA og ASO, og forbrændingsmotoren opnår endda en lidt højere virkningsgrad end med fossilbaseret benzin. Iltindholdet i reFuel nedsætter dog brændstoffets energitæthed, og derfor falder den volumetriske varmeværdi. Derfor har RS Q e-tron brug for en større tankvolumen. Det giver naturligvis ikke bilen en fordel i forhold til reglementet, for Fuel Flow Meter (brændstofgennemstrømningsmålere) beregner energiforbruget med henblik på lige store chancer for deltagerne med største præcision.

Vedvarende brændstof i motorsport
Allerede i det første år kørte første udgave af RS Q e-tron i januar 2022 rallyetaperne yderst energieffektivt takket være den elektriske drivlinje med energiomformer. Men derudover får HEV-modeller (Hybrid Electric Vehicles) som RS Q e-tron et markant forbedret CO2-regnskab fra den direkte anvendelse af vedvarende brændstoffer. Dette vil også kunne gøre sig gældende i højeffektive hybridbiler til almindelig brug.

Det er Audis vision at køre de mest krævende racerløb i verden på 100 % vedvarende brændstof. Efter at de fire ringe gennem mere end 4 årtier har stået for at overføre teknologier fra motorsporten til serieproduktionen, åbner anvendelsen af reFuels en ekstra dimension: Biler med forbrændingsmotor og hybriddrivlinje kan også i fremtiden yde et effektivt bidrag til reduktionen af drivhusgasserne ved at køre på reFuels.

Dakar Rally køres næste gang fra 31. december 2022 til 15. januar 2023.





Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk